Forretningsorden

Forretningsorden for HavdrupListen 

Denne forretningsorden gælder for bestyrelsen i HavdrupListen i Solrød Kommune.  

 

1.0 Konstituering 

1.1 Bestyrelsen træder sammen for at konstituere sig umiddelbart efter den ordinære generalforsamling. 

1.2 Bestyrelsen vælger på det konstituerende møde blandt sine medlemmer (1) en formand, (2) en økonomiansvarlig (kasserer), (3) en næstformand, (4) en medlemsansvarlig, (5) en web-master. Dette i overensstemmelse med vedtægternes § 8. Herudover kan bestyrelsen, hvis der er behov, vælge en daglig administration af it-systemer, medlemsfortegnelser, m.m. uden for bestyrelsens kreds. Valgene sker med simpelt stemmeflertal, og ved stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning. 

1.3 Formanden, næstformanden og kassereren udgør bestyrelsens forretningsudvalg. Dette udvalg varetager foreningens daglige drift i perioder uden for bestyrelsesmøderne. Nødvendige beslutninger i perioden forelægges bestyrelsen på førstkommende bestyrelsesmøde. 

1.4 Udover de i punkt 1.2 og 1.3 nævnte valg kan bestyrelsen vælge at nedsætter følgende arbejdsgrupper hvis der findes behov: 

  • Arbejdsgruppe til Kommunevalg 
  • Arbejdsgruppe til gennemførelse af div. arrangementer 
  • Arbejdsgruppe til kontakten til medlemmerne 

 

1.5 Bestyrelsens medlemmer honoreres ikke, men kan få refunderet udgifter i forbindelse med udførelsen af deres hverv i bestyrelsen. 

 

2.0 Indkaldelse af møde 

2.1 Bestyrelsen afholder ordinært bestyrelsesmøde 6-8 gange om året. De faste bestyrelsesmøder aftales allerede på det konstituerende møde for et år ad gangen. 

2.2 Formanden skal sikre, at bestyrelsen derudover holder møde, når det er nødvendigt, eller når det kræves af et bestyrelsesmedlem eller revisor. 

2.3 Formanden skal sikre, at alle medlemmer af bestyrelsen indkaldes. Indkaldelse skal ske pr. mail med mindst otte dages varsel. Varslet kan dog forkortes, hvis det er nødvendigt af hensyn til en sags hastende karakter. 

2.4 Indkaldelse til bestyrelsesmøder skal indeholde dagsorden med indstilling til beslutninger og være suppleret med eventuelt skriftligt materiale, som er nødvendigt for at vurdere og behandle emnerne på dagsordenen. 

Dagsordenen skal som minimum indeholde følgende emner: 

  1. Referat fra sidste møde til godkendelse 
  2. Godkendelse af mødets dagsorden 
  3. Formandens redegørelse om aktuelle emner samt oplæg til beslutninger 
  4. Orientering fra de enkelte bestyrelsesmedlemmer om deres ansvarsområde siden sidst 
  5. Orientering om foreningens økonomi 
  6. Evt. status fra byrådet fra det/de valgte byrådsmedlemmer 

 

3.0 Afholdelse af bestyrelsesmøde 

3.1 Bestyrelsesmøder ledes af formanden. 

3.2 Bestyrelsesmøder afholdes som udgangspunkt ved fysisk fremmøde, men kan afholdes skriftligt eller elektronisk efter formandens bestemmelse, hvis det er foreneligt med bestyrelsens arbejde. Ethvert medlem af bestyrelsen kan dog altid forlange, at der sker en mundtlig drøftelse. 

3.3 Bestyrelsen kan træffe beslutninger, når mindst halvdelen af medlemmerne er tilstede. 

3.4 Alle beslutninger i bestyrelsen træffes med simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. 

 

4.0 Referat af møde 

4.1 Der udarbejdes referat af drøftelserne og beslutningerne på et bestyrelsesmøde. Af referatet skal det fremgå, hvem der har ledet mødet, hvem der har deltaget i mødet, hvad dagsordenen for mødet har været, og hvad beslutningerne i relation til hvert enkelt punkt på dagsordenen har været. 

4.2 Der udpeges en referent på hvert møde. Denne sørger for, at skrive referat af et bestyrelsesmøde og udsendes til bestyrelsens medlemmer senest otte dage efter bestyrelsesmødet. 

4.3 Et bestyrelsesmedlem, der har været til stede ved et bestyrelsesmøde, og som er uenig i en truffet beslutning, har ret til at få sin mening indført i referatet. Eventuelle bemærkninger til et referat skal meddeles formanden senest otte dage efter modtagelse af referatet. 

 

5.0 Bestyrelsens opgaver 

5.1 Bestyrelsen varetager den overordnede og strategiske ledelse af foreningen og har ansvar for foreningens daglige drift, herunder kontakten til foreningens medlemmer. 

5.2 Bestyrelsen behandler efter behov og mindst én gang årligt følgende emner: 

  • Årsbudget og -regnskab, 
  • Ledelses- og organisationsforhold, 
  • Målsætning, strategi og forretningsplan, 
  • Gennemgang og eventuelt ændring af forretningsordenen. 

 

 6.0 Bestyrelsens beslutningskompetence 

6.1 Bestyrelsen behandler og træffer beslutning i alle spørgsmål, der efter foreningens forhold er af betydning for foreningens drift, strategier mv., herunder opretholdelse af partiets politiske linje og vælgerforeningens formål. 

 

7.0 Foreningens ansigt udadtil 

7.1 Formanden har bestyrelsens kontakt til administrationen i kommunen og til den HavdrupListens gruppe på rådhuset og er foreningens talsmand udadtil, medmindre formanden i konkrete tilfælde delegerer opgaven til et andet medlem af bestyrelsen. 

 

8.0 Tavshedspligt 

8.1 Bestyrelsens medlemmer har tavshedspligt med hensyn til alt, hvad de erfarer i deres egenskab af bestyrelsesmedlemmer og deres byrådsmedlem, medmindre der er tale om forhold, som efter sagens natur skal bringes til tredjemands kundskab. 

 

9.0 Andre bestemmelser 

9.1 Forretningsordenen træder i kraft på den dato, der er anført nedenfor, og underskrives af alle bestyrelsens medlemmer. Forretningsordenen skal særskilt underskrives af alle bestyrelsesmedlemmer, der indvælges efter ikrafttrædelsesdatoen. 

 

Således vedtaget den 28. august  2022 af HavdrupListens bestyrelse. 

Vil du være med ?
Vil du også være med til at gøre en forskel.....

Som medlem af HavdrupListen er du med til at forme og gennemføre HavdrupListens politik og mærkesager. Du får indblik og indflydelse på dit lokalområde og bliver en del af et stærkt fællesskab af lokalt forankrede ildsjæle.

Meld dig ind her

Seneste nyt

2 weeks ago

Selvbudgettering? 🤔 Hvad er det, og hvorfor skriver HavdrupListen nu noget om det? Jo, fordi det har stor betydning for, hvor mange penge kommunen har til rådighed til at bygge og drive kommune for. Vi er derfor forundrede over at regeringen lægger op til at den enkelte kommune ikke længere selv må lægge et skøn ind i forhold til budgetlægning, om hvordan man ser mulighederne for udviklingen i egen kommune på indtægter. For en kommune som Solrød Kommune ville brugen af statsgaranti fremfor selvbudgettering ifm. budget 2025 en mindre gevinst på 29,1 mio. kr. Det er ikke et uvæsentligt beløb for Solrød Kommune, der i forvejen afgiver store beløb i udligning. Den model man har haft, hvor kommunerne kunne vælge mellem et garanteret indtægtsbeløb baseret på statens beregning eller kommunerne selv lavede skønnet står nu for fald. Statsgarantien medfører ikke, at der kan ske en regulering, hvis de rammer forkert, det gør det, hvis man selvbudgetterer. At 96 ud af landets 98 kommuner for 2025 har valgt selvbudgettering viser bare, at statens model ikke dur, men i stedet for at italesætte det, har Regeringen valgt at stille et forslag, hvor vi nu skal gå med statsmodelen. Dette kommer til at ramme rigtigt mange kommuner, hvor man har vækst og hvor finansministeriets tal er helt skæve. I stedet for at kigge på modellen for statsgaranti, så har regeringen fået det til at fremstå som en uretfærdighed, at kommunerne kan selvbudgettere. Det er en frihedsgrad, som vi i Solrød Kommune i mange år har gjort brug af, og som vi har haft stor glæde af, fordi det har givet en økonomisk frihed for at fastholde velfærdsniveauet. Derfor håber vi at regeringen kommer på bedre tanker, end med deres lovforslag at afskaffe muligheden for selvbudgettering. Et lovforslag, hvor kommunerne har fået en høringsfrist på blot 3 arbejdsdage. ... See MoreSee Less
View on Facebook

2 months ago

Her er budgetaftalen for Solrød Kommune i 2025 – en aftale, der har et klart aftryk fra HavdrupListen omkring bl.a. børn og unge, natur, vores landsbyer, sikker trafik, m.m.Vi er gået konstruktivt og pragmatisk til budgetforhandlingerne, og vi er på samme tid både stolte, glade og ydmyge over, at flere af HavdrupListens ønsker har fundet vej til den endelige aftale.Børn og unge ✅ Minimumsnormeringer skal i Solrød Kommune opgøres og offentliggøres både på kommunalt og institutionsniveau, og ikke kun på kommunalt niveau, som foreslået af KL og regeringen✅ Der afsættes 200.000 kr. til opgradering af inventar ifm. renoveringen af Havdrup SFO✅ Der afsættes 150.000 kr. til forsøg med etablering af et børnebibliotek på Havdrup Skole mhp. at hente erfaringer med brugen inden en eventuel egentlig etablering af et børnebibliotek✅ Færdiggørelse af daginstitution på Skolevej 70 i 2025✅ Der afholdes i 2025 et temamøde med fokus på børn og unges trivsel i skolenMere natur✅ Muligheden for skovrejsning omkring Solrød Landsby skal undersøges✅ Der afsættes penge til at fremme naturkvalitetsplanenLivet i vores landsbyer✅ Der etableres en fast kontaktperson for landsbyer og landsbylaug, der skal sikre ”én indgang” til Solrød Kommune✅ Fokus på trafikken i landsbyerne ifm. den kommende trafikplanSikker trafik✅ Analyse af trafikafviklingen omkring Havdrup Skole og Havdrup Idrætscenter morgen og eftermiddag omkring Skramsvej og Skolevej – trafikmønstre skal kortlægges med løsningsforslag til forbedring af forholdene, herunder eventuel mulighed for at udvide parkeringsarealet ved Havdrup Idrætscenter✅ Der afsættes penge til projektudvikling mhp. sikker krydsning af jernbanen ved Havdrup Station, og der tages endelig stilling til løsning og økonomi ifm. budget 2026✅ Der afsættes 3,7 mio. kr. til renovering af Havdrup Hovedgade med projektering i 2025 og anlæg i 2026, som en del strækningen der indgår i Supercykelsti-projektet på Roskilde-Køge ruten via HavdrupDerudover vil vi fremhæve udvidet lygtetændingstid, hvor vejbelysningen udvides til kl. 2 på hverdage og til kl. 4 i weekenderne, for at skabe øget tryghed på veje og stier. Afslutningsvis skal Solrød Kommune være en attraktiv arbejdsplads, og derfor er vi glade for at der i budgetaftalen er et skærpet fokus på at kunne understøtte mulighederne om at være en fleksibel arbejdsplads, fokus på exit-undersøgelser, lokale forløb med fokus på trivsel, skærpet sygefraværsindsats og værktøjer til ledere samt styrket opfølgning på trivselsundersøgelsen. Derudover sikres finansiering til en arbejdsmiljøkonsulent, der skal arbejde struktureret og målrettet for at sikre Solrød Kommune, som den bedst mulige arbejdsplads. Fastholdelse og rekruttering af vores medarbejdere er et vigtigt element for at sikre god velfærd i vores kommune. Det er et enigt byråd, der står bag aftalen, og vi vil i den forbindelse gerne takke vores byrådskolleger fra Liberal Alliance, Konservative, Vores Solrød, Venstre, Socialdemokratiet og DanmarksDemokraterne for en konstruktiv tilgang til budgetforhandlingerne og for det gode resultat vi sammen opnår. Hele budgetaftalen, der indeholder mange andre gode elementer, kan læses i linket i kommentarerne, og bliver endeligt vedtaget onsdag den 9. oktober i byrådet. ... See MoreSee Less
View on Facebook

2 months ago

Tak for gode dialoger om alt hvad der er vigtigt, og for en fantastisk høstfest i høj sol ☀️ 🌾Havdrup viste endnu en gang, at fællesskabet samler sig, når der er arrangementer i byen. Som lille lokalliste er vi desuden stolte af at have to pladser i top-4 i den politiske ergometer konkurrence 🚣 Det var desværre ikke nok til førstepladsen, men vi går i træning frem mod næste års høstfest, så vi også tager førstepladsen. Vi ses til næste år - rigtig god weekend. ... See MoreSee Less
View on Facebook

Havdruplistens nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv løbende orienteret.